Udfordringen:

Vibeke Koch Rosenbeck er forsikringsmedarbejder og har det med at fortælle alt for mange unødvendige detaljer. Det gør hendes talestrøm for lang og ufokuseret, når hun rådgiver sine kollegaer eller andre om regionens forsikringer, synes hun.

 

 

Krydrer med farverige navneord

Jeg taler og skriver rigtig ofte med sygeplejersker og patienter, der skal have forklaret forsikringsreglerne, når en borger har mistet en tandprotese eller en vielsesring under en operation eller lignende. Regionerne kan være ansvarlige for et tab. Når man taler om forsikringer, er folk jo ved at gabe kæberne af led. De gider helst ikke sætte sig ind i det men vil have, at det bare er i orden. Min udfordring er at gøre det spændende. Jeg arbejder med at bruge farverige eksempler, så folk både bliver grebet og bedre kan huske det. For eksempel ved at skrive “vielsesring” i stedet for bare “ring”. Det gør det mere levende og tegner billeder inde i folks hoveder.

 

Termokande og potteplante gør oplægget konkret

Da jeg skulle holde oplæg om brandrisiko i det offentlige, tog jeg tre ting med. En termokande, en gren og en dørstopper. Det er nemlig sådan, at nogle af de hyppigste årsager til brand er kortslutning i el-installationer, som kaffemaskiner, der står tændt hele døgnet. Det er en væsentlig brandrisiko. Det gælder også potteplanter, der spærrer nødudgangene og dørstoppere, der bliver siddende under branddøre, så de ikke kan forhindre ilden i at sprede sig. De konkrete ting gør det levende, og folk vågner op, når det ikke bare er en lang monoton talestrøm, men der er nogle konkrete, lidt pudsige genstande at fokusere på, der understreger pointen.

 

Huskeregel: Hvad er budskabet?

Når jeg skal forelægge en sag for en kollega tager jeg ofte lige et øjeblik inden, hvor jeg sørger for at blive helt skarp på, hvad det er, der er mit hovedbudskab, så jeg kommer hurtigt ind til kernen. Før var jeg for knudret - hvad var det nu lige, jeg skulle sige? Hvad er essensen?  Det skal jeg være helt skarp på. Jeg koncentrerer mig om at være klar i spyttet og skære mange af de indskudte sætninger væk. Hvad er det, jeg vil frem til? Hvad er det, der er pointen? Det starter jeg med at fortælle. Spørgsmålet jeg hele tiden prøver at besvare er: Hvad er det, der skal stå tydeligt frem for mine tilhørere?

 

Skal vi også hjælpe dig til at blive bedre til at brænde igennem? 

Vi laver løbende kurser og skræddersyede forløb, der passer til dig. 

 

Kontakt os her. 

 

"Vær konkret og skab billeder for din lytters indre øje. Dét husker vi bedre."

Maria Larsen

Posted
AuthorHelle Brokjær