Udfordringen

Lisbet Harder er projektleder i Region Midtjylland. Hun er blevet bedre til at fange sit publikum ved at fokusere på helheden frem for detaljerne. Hun underviser i arbejdsmiljø og sikkerhed som farlig kemi og forebyggelse af ulykker

 

 

 

Få målgruppen på krogen

Før tænkte jeg, at publikum skulle høre om reglerne, fordi loven siger det. Nu tænker jeg på, hvordan det kan interessere dem. Jeg er blevet opmærksom på at bruge Fortælletrekanten - altså fascination, identifikation og information. Det skal ikke kun være information, jeg kommer med. Jeg skal hele vejen rundt, hvis jeg vil have mine pointer kommunikeret tydeligt. Fascination - kemi er farligt! Identifikation - det er i dit hjem, og det påvirker dig! Det får folk til at forstå meget mere, fordi det rammer dem personligt. Jeg begynder nogle gange med ordet GIFT. Bare ordet får folk til at vågne op. Det kan også være en lille historie, der giver forståelse for, hvorfor man skal sidde til dette kursus, og hvorfor det giver mening at engagere sig i mit oplæg.

 

Brug eksempler

Jeg gør meget ud af komme med eksempler. Det får folk til at spidse øre. Det kan være cremer eller rengøringsmiddel, de har derhjemme, som jeg tager udgangspunkt i. For eksempel parabener i håndcremen. Folk engagerer sig på et mere personligt plan, når det er deres egen sikkerhed i deres hverdag, der er på spil.  Altså snak om håndcreme som et eksempel på de abstrakte kemiske forbindelser.


Lixtallene skal ned

Jeg gør meget ud af at definere min målgruppe, inden jeg tager ud og holder oplæg. Jeg spørger mig selv, hvem er det, jeg skal ud til, og hvad skal de bruge det, jeg fortæller, til. Det har betydning for detaljeringsgraden. Som fagperson og ekspert vil jeg gerne fortælle om alle detaljerne, men det er slet ikke sikkert, at det er det, min målgruppe har brug for. Lixtallene skal ned, og der må gerne ryge et par detaljer ud, hvis det samler forståelsen. Publikum kan alligevel ikke huske hver eneste detalje.

 

Find et klart hovedbudskab

Det hjælper mig at have helt styr på, hvad det er, folk skal have ud af mit oplæg. Nu har jeg få hovedbudskaber, som er de vigtigste. Hovedbudskaberne svarer på spørgsmålet om, hvad mit oplægs mål er. Målet bliver mere og mere klart for hver gang, jeg holder oplæg, og det mindre vigtige stof bliver sorteret fra. Som eksempelvis navne på 117 diagnoser, der forstyrrer mere end de afklarer. Hovedbudskaberne giver mig overblik og ro. Jeg ved, at jeg har styr på mit stof. Og samtidig bliver det mere overskueligt for dem, der lytter.

 

Skal vi også hjælpe dig til at blive bedre til at brænde igennem? 

Vi laver løbende kurser og skræddersyede forløb, der passer til dig. 

 

Kontakt os her. 

 

"fang dit publikum med konkrete eksempler"

- Maria   Larsen

Posted
AuthorHelle Brokjær